مدرسه مهارت‌های نرم-تفکر استراتژیک

آدرس: اصفهان، اصفهان خیابان سعادت آباد-کوچه26-مجتمع اداری امیر-پویتک

شروع: پنجشنبه 5 بهمن 1396 ، ساعت 09:00

پایان: یکشنبه 29 بهمن 1396 ، ساعت 19:00

بلیت های این رویداد

نام بلیت توضیحات مهلت ثبت نام
دوره تفکر استراتژیک-5بهمن مهلت ثبت نام به پایان رسید!
کد تخفیف 50درصد برای 5 نفر اول: poytek
09:00 1396/11/05
دوره گیمیفیکیشن و تاثیرات آن-12بهمن مهلت ثبت نام به پایان رسید!
کد تخفیف 50درصد برای 5 نفر اول: poytek
09:00 1396/11/12
دوره مهارت حل مساله-19بهمن مهلت ثبت نام به پایان رسید!
کد تخفیف 50درصد برای 5 نفر اول: poytek
09:00 1396/11/19
نشست انتقال تجربه ارسلان مهتافر-29بهمن مهلت ثبت نام به پایان رسید!
کد تخفیف 50درصد برای 5 نفر اول: poytek
16:00 1396/11/29

توضیحات

مدرسه مهارت‌های نرم چیست و چگونه در پویتک برگزار می‌شود؟

وقتی سخن از مهارت به میان میاید چه مهارت‌هایی را به یاد می‌آورید؟ اغلب ما مهارت‌هایی مثل حرکات ورزشی و مهارت‌های کاری چون مهارت تایپ، برنامه نویسی، طراحی و ... را به یاد می‎آوریم. برای شما هم پیش آمده که خودتان را با کسی که مهارت شغلی کمتری از شما دارد مقایسه کنید و متوجه شوید با وجود اینکه مهارت شما بالاتر است اما موفق‌تر نیستید؟

موفقیت ابزار کارآمد دیگری نیز نیاز دارد. ابزار مهمی مثل مهارت حل مساله، تصمیم‌گیری، تفکر استراتژیک و ... که برخی افراد از کودکی به آن مجهز هستند. از طرفی خیلی از ما مهارت‌های اینچنینی را در محیط کار یاد می‌گیریم. اگر این مهارت‌ها آموختنی است چرا جدی‌تر به یاد گرفتن آن فکر نکنیم؟

باشگاه کارآفرینی تیوان، پس از نیازسنجی‌های صورت گرفته و با هدف تقویت مهارت‌های نرم کارآفرینان جوان کشور دوره‌ای تحت عنوان "مدرسه مهارت‌های نرم" طراحی و تدوین کرده و در نظر دارد این مهارت‌ها را، در قالب آموزش و تمرین و با اساتید برجسته که در داخل و خارج از کشور مشغول فعالیت هستند به اجرا در آورد. این مدرسه در چهار فاز اصلی مهارت‌های فکری، مهارت‌های تیمی، مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های عمومی اجرایی خواهد شد.

 

با هدف برقراری عدالت آموزشی و توانمندسازی زیست‌بوم کارآفرینی شهر اصفهان، با کمک و پیگیری پویتک، امکان استفاده ساکنان شهر اصفهان از این دوره‌های آموزشی فراهم گردید. همزمان با تهران، این رویداد در پویتک اکران خواهد شد، امکان پرسش و پاسخ با مدرس وجود خواهد داشت و در زمان‌های استراحت و پذیرایی در رویداد اصلی(در تهران)، ما نیز در پویتک، در کنار یکدیگر چای می نوشیم و گپ میزنیم. 

 

چگونگی ثبت نام

مدرسه مهارت‌های نرم، شامل دوره‌های آموزشی متفاوت است که هرکس می‌تواند تمامی دوره ها یا متناسب با نیازش، صرفا اقدام به ثبت نام برخی دوره‌های خاص نماید. ثبت نام هر کارگاه، جداگانه صورت خواهد پذیرفت.

 

مدرسان و زمان بندی

تفکر استراتژیک

کاوه یزدی فر: مدیر ارشد عملیات شتابدهنده آواتک

پنجشنبه، 5 بهمن - 9 صبح تا 5 بعد از ظهر

 

گیمیفیکیشن و تاثیرات آن

علیرضا رنجبر شورابی: مدیر عامل استودیو بازى سازى هنر نور و حرکت، طراح ارشد گیمیفیکیشن

پنجشنبه، 12 بهمن - 9 صبح تا 5 بعد از ظهر

 

مهارت حل مسئله

محمود کریمی: مدیر کارخانه نوآوری نماینده TRIZ Center در ایران کارشناس و مروج نوآوری نظام‌یافته

پنجشنبه، 19 بهمن - 9 صبح تا 5 بعد از ظهر

 

نشست انتقال تجربه

ارسلان مهتافر

یکشنبه، 29 بهمن- 5 تا 7 بعداز ظهر

 

مخاطب رویداد

شرکت در این دوره به افرادی که حداقل یک سال در یک کسب و کار نوپا مشغول فعالیت هستند توصیه می‌شود. 

 

محتوای رویداد

تفکر استراتژیک

تفکر استراتژیک نگرش یا شیوه تفکری است که تعیین می‌کند فرد چقدر در انتخاب مسیر، موفق عمل می‌کند. کسی که تفکر استراتژیک دارد آینده‌نگر است. آینده‌نگری و یافتن چشم‌انداز مناسب سمت و سوی صحیح را به شما نشان می‌دهد. قدم زدن در راه روشن نیز امکان یافتن و بهره بردن از فرصت‌ها را بیش‌تر می‌کند. افرادی که تفکر استراتژیک دارند قدم‌های مطمئن‌تری برمی‌دارند و به دلیل پیش‌بینی صحیح برای عبور از موانع آماده‌تر خواهند بود.
روان‌شناسان معتقدند تفاوت کودکان و افراد بالغ در هوش نیست بلکه در شیوه تفکر آنان است و کودک در طول زندگی می‌آموزد که شیوه تفکرش را پیشرفته‌تر کند. 

 

گیمیفیکیشن و تاثیرات آن

به استفاده از خصوصیت ها و تفکرات بازی‌گونه در زمینه‌هایی که ماهیت بازی ندارند، گیمیفیکیشن، بازی کاری، بازی سازی یا بازی انگاری می‌گویند. انگار کردن کار به بازی یا بازی انگاری مفهومی قدیمی است که چند سالی است دیدگاهی آکادمیک و منسجم به خود گرفته است. هدف اصلی گیمیفیکیشن این است که بتوانید مشتری را (بصورت طبیعی و به خواست خودش) دائم به سمت کسب‌وکارتان بازگردانید.

عناوین مورد بحث در این دوره عبارتند از:

  • گیمیفیکیشن چیست؟
  • گیمیفیکشن چه چیزی نیست؟
  • قدرت از کجا به دست می‌آید؟
  • برخی از تئوری‌ها و مباحث علمی پشت جعبه ابزار
  • پارامترهای گیمیفیکیشن
  • بعضی از کاربردهای جعبه ابزار:
    • UX انگیزشی
    • هک رشد
    • طراحی تحریک‌کننده
  • انواع گیمیفیکیشن با مثال
  • هدف: درگیر کردن افراد
  • چارچوب‌های گیمیفیکیشن
  • مروری بر رویکردهای خاص برای طراحی یک راه حل
    • گردش کار و فرایند
    • ابزارها
    • ملاحظات

 

مهارت حل مساله

ما در مسیر یادگیری مدرسه، دانشگاه و حضور در محیط کار می‌آموزیم که چطور مساله‌های تکراری و قبلا تجربه شده را حل کنیم. دشواری زمانی پیش میآید که با مساله‌های جدید مواجه شویم. مساله‌هایی که آن‌ها را پیش‌تر تجربه نکردیم و نمی‌دانیم چطور باید راه‌حل آن‌ها را یافت.

وقتی نیاز به بروز خلاقیت و یافتن ایده‌های نو پیدا می‌کنیم، نقطه شروع برای ما ناشناس است. زمانی که مساله ما به نظر بدون راه‌حل است یا بیش از یک راه‌حل دارد، دشوار است بتوانیم چند راه‌حل را خلاقانه تولید کنیم و از بین آن‌ها بهترین را برگزینیم.

در سازمان‌های فنی مهندسی، مسیر نوآوری معمولا از تحقیق و توسعه و ثبت اختراع و مالکیت دارایی‌های فکری می‌گذرد. در مدل‌های حکمرانی نوآوری در سازمان‌ها نیز بر مبنای مطالعه بنگاه‌های خوش‌نام و پیشرو در نوآوری، الگوهای تجربه شده و شناخته‌ای دارد. در برخی از این الگوها، پیشران و محرک نوآوری در شرکت، مدیریت فناوری است و در برخی دیگر مدیریت تحقیق و توسعه. در مدل‌های دیگر، این ایفای نقش به واحدهای مختلف سازمان سپرده می‌شود، اما در همه آن‌ها حمایت و پشتیبانی مدیریت ارشد سازمان از نوآوری و بروز ایده‌های خلاقانه در شرکت، مشترک و به عنوان یک باید، پذیرفته شده است.

سال‌ها پیش، مخترع جوانی در شوروی، این پرسش را روبه‌روی خود گذاشت: دیگران چطور اختراع میکنند؟ او با طرح این پرسش کلیدی و سال‌ها تمرکز بر روی آن، موفق شد در نیمه دوم دهه 90 میلادی، راز و رمزهای مدل فکری مخترعان و اصولی که آن‌ها آگاهانه یا ناخودآگاه از آن پیروی میکنند تا به اختراع برسند را کشف کند. سپس تلاش کرد این یافته خود را مدون و الگوریتم‌وار ساماندهی کند و برای آن ابزارهای کاربردی بسازد. محصول این تلاش عالمانه او با نام TRIZ به دنیا معرفی شد. TRIZ دانش نوآوری نظام‌یافته است که برای کشف و حل مساله‌های ابداعی متولد شد و در آن، خلاقیت افراد، هم در یافتن و ساختن مساله و هم در ایده‌پردازی برای تولید راه‌حل به‌کار گرفته می‌شود تا عیاری بالاتر برای کشف مساله‌ها و تولید ایده‌های نو در آینده داشته باشد.

بسیاری از بنگاه‌های پیشتاز دنیا، برای نوآوری، تعریف پروژه‌های نو، کشف مساله‌های فنی، طراحی شیوه‌های جدید موفقیت در کسب و کار، بدست آوردن سهم بیشتری از بازار، یافتن راه‌حل‌های اختراعی و به‌کارگیری ایده‌های خلاقانه درون و برون سازمان خود از دانش TRIZ و ابزارهای آن استفاده میکنند.

در نشست، چیستی و چرایی پیدایش تریز، یافته‌های کلیدی و برخی مفاهیم کاربردی آن معرفی و مرور می‌شوند و حاضران برخی‌ از این آموخته‌ها را تمرین و تجربه‌ می‌کنند.

«نوآوری کن یا محو شو!» شعار سمیناری است مشابه که در کشور کره‌جنوبی برای جوان‌ها و مدیران شرکت‌ها برگزار میشود تا به آن‌ها یادآوری جدی کند که برای موفقیت در بازار کسب و کار امروز دنیا، راهی جز استخراج ایده‌های نو از چشمه خلاقیت افراد و کشف مساله‌های درست و دارای پتانسیل نوآوری وجود ندارد.